Search This Blog

Friday 26 August 2011

Abah....Selamanya... :)

..... Dah beberapa tahun abah telah tinggalkan kami sekeluarga,peristiwa 2 aq msih ingat ke hari ini...Masa 2 aq berumur 11 tahun,adik2 ku masih kecil,aq kira.Hari itu hari y biasa bagi kami,aq n adik2 ku..mcam biasa la pegi skula,bkan kita tau pe yg nk brlaku kan..hmm.


Then balik skula,makan,slat dan sebagainya.Sume dh siap!!.aq,ijat,faris..ketika itu dh bersiap utk pergi ke tahfiz,tempat di mana kitaorg blaja ngaji msa tu,tiba-tiba!! kwan my mum dtg... dan dye cakap,ABAH dh xde!!agak2 pe reaksi kitaorg?? aq dan adik2 ku msuk ke blik... dan air mata mula mengalir... apakah kami mengerti mksud abah dh xde..??


Seusai mengabarkan berita,kwan mama pun balik.Masa tu hanya myang jew ade di sisi kitaorg,sbab mama msa tu ade krsus di intan kemaman.Wlaupun denga khbar tu,aq n adik2 tetap gagahkan diri utk ke tahfiz..cerita kami simpan..kitaorg xbgtau pun ustaz..wlaupun mata dh merah mengalirkan air mata..jubah y kami pakai basah dengan air mata kehilangan :(


Selepas pulang ke rumah myang,yang kami pgil nek jew..Apa yang kami mampu buat hnyalah berdoa,menunggu ketibaan mama dari kemaman.Apa yang aq tau..prsaan sedih menyelubungi kitaorg.. mana kan tdknya..abah pulang ke kampung di johor utk menjaga tok ..Tok sakit setelah balik dari mengerjakan haji..itupon sbab faktor usia.Beberapa bulan abah kat sana..dh lama kitaorg xjmpa abah.


Apa yang aq ingat,msa tu kitaorg dh tdo,dh pkul bpe,myb 1 pgi lbih.. mama sampai n kejut kitaorg utk bersiap..ksian kt mama..terpksa bergegas dari kemaman,cari kete sewa y bley htr balik ke kelantan.nsb baek la ade pkcik y sgp htr..thanx pakcik!!


Kitaorg bergegas blik ke umah di psir tumboh di temani ayh sdara(uda) utk ambik brg2.. Then bertolak ke muar johor... macam2 benda berlaku..bpe kali kitarog sesat..mklumla ayh sdra jrg p ke johor..bese abah y drive.. kluarga abah sabar menunggu kitaorg...spttnya abah di kebumikan awl pgi..tpi di sebabkan kitaorg msih belum smpai my fmly terpksa tgu.


setelah beberapa jam,kitaorg smpai ke bukit gambir... sume kaum kerabat dah menunggu di srau berdekatan...aq sbgai anak... melihat jasad abah terbujur di sudut tengah surau mengalir sederas2 air mata..


Aq n adik2 terpaksa di tenagkan oleh sdra terdekat.. Kami menunaikan solat jenazah.selesai solat,Kami semua berangkat ke kubur..aq n adik2 nek van jenazah mengiringi pemergian abah kami..Apa yang aq terkilan,aq xdapat jaga abah,cdapat ckap n abah slepas berbulan lamanya..nk peluk abah!!


Tiba di tanah perkuburan bukit gambir,muar,johor.Aq diminta oleh ayh sdra(cik far) utk kepalkan tanah...aq yang dalam kesedihan menuruti sahaja... Apa yang lebih menyedihkan mcam xprcaya abah dh meninggal bila tgk muka cik far,seiras sgt... aq masih beranggapan abah masih hidup!!!


Alhamdulillah sumeberjalan lancar,setelah selesai kebumi ,imam membcakan talkin,orang ramai tunduk sayu,aq yang berada di tepi hanya mampu mengalirkan air mata,walaupun di larang bersdih .. Apakah aq n adik2 ku mampu mengerti hikmah di sebalik ujian ini??


Ya Allah,bagilah kami kekuatan!! Di rumah mak sdra ku,cik far memujuk aq utk tinggal bersamanya..menurutnya utk meringakn beban mama.. Aq xbisa menerima tawarn tu,mna bisa aq terima!! aq anak sulung,aq perlu ada bersama family ku..kami saling memerlukan.Terlupa!!- aq masih belum cerita soal keadaan atok ku... 


Petang itu,setelah selesai segalanya,kami pergi melawat atok ku di hospital muar.Atok dalam keadaan tidak sedarkan diri,menggunakan mesin bantuan pernafasan.Dengar kata atok selalu menybut nama kitaorg...sbab dh lama xjmpa..kitaorg pn dh lama xbalik..  Namun hajat utk jumpa dengan atok xkesampaian sebab xdi benarkan masuk..


Oleh sebab itu,kami terpaksa pulang kerumah tampa bertemu atok...Malam tu di adakan tahlil...ramai orang dtg..atok pon rmai kenalan.. alhmdlah berjalan baik jew... TIBA2!!Pihak hospital telefon,cakap,atok dh xde!! bley la tuntut jenzah!! YA Allah..sungguh berat ujianMU!!..Malam itu jgak jenazah atok dibwa pulang ke rumah.Pada keesokan paginya,jenazah dimandikan,di kafankan,ramai yang dtg menghulurkan sumbgan,menyampaikan takziah.


Segala siap,kemudiannya solat sunat jenazah...perkara yang sama terpaksa di lalui sekali lagi? anda kuatkah??selesai solat,bertolak ke tanah perkuburan sama spti semalam.alhmdlah,atok di kebumikan bersebelahan dengan abah..Air mata mencurah lagi..Smemangnya mama hilang suara,kerana mengalirkan air mata.Suasana suram di lalu..berat benar ujian Mu Ya Allah..Hamba redha...


Esoknya kami bersiap2 utk pulang ke kelantan... alhmdlah sume selamat di uruskan... Abah atok... walaupun kalian suda tiada..hati ini selalu mendoakan kebahagiaan kalian ,agar roh kalian sentiasa berada bersama orang2 beriman dan mendapat keredhaan Allah.. LOVE U ABAH!!!!  sekadar coretan pengalaman....akan di sambung lagi...









7 comments:

  1. ya allah, tabah nya hati mu wahai adik anwar. menerima dua peristiwa yang menyayat hati dalam satu masa bukan perkara yang mudah, tambahan di usia yang begitu muda. beruntung lah ibu anwar mempunyai anak yang begitu baik dan tabah dengan segala takdir-Nya.

    ReplyDelete
  2. bese2 jew kak... Allah bgi ujian utk sy.. Redha n tawakkal ade hikmah ujiannya... insyAllah..thanx sudi komen.. :D

    ReplyDelete
  3. You are strong anwar. may Allah bless your arwah abah and atok, also your family, and you as well. InsyaAllah. :)

    ReplyDelete
  4. semoga abah awk ditempatkan di kalangan orang beriman...
    tp kalau besarkan tulisan tu cerita lebih dihayati kot...:)
    jgn marah..

    ReplyDelete
  5. ya ALLAH...tabah tul awak neh. sedih sgt2 cter edop awk.sabar ea..?

    ReplyDelete
  6. xpew2... ujian dari Allah...ade hikmahnya... :)

    ReplyDelete

let's join.. :)