Search This Blog

Saturday 5 November 2011

Ujian itu bukan tiket untuk mengalah... :)

assalamualaikum...hope sume dalam keadaan baik...alhamdulillah masih di berikan oleh Allah peluang untuk bernafas dengan nikmatNya... :)


okey..mau coret2 sikit.... :


Ujian.......
 Apa itu di namakan ujian sebenarnya??? Ada pelbagai persoalan,pelbagai reaksi andai di tanya sedemikian rupa... Kalau boleh saya tahu siapa yang tidak pernah di uji dalam kehidupan nya??
                   
Ya,majoritinya setiap orang akan menerima ujian sama ada besar,berat,pedih mahupun yang ringan..Allah tidak akan menguji hambaNya lebih daripada kemampuan hambaNya itu.


Adakah kita bersyukur sebenarnya dengan nikmat ujian??apakah kita sering mengeluh untuk menghadapi ujian yang sebenarnya nikmat untuk kita mengecapi nikmat yang lebih besar iaitu nikmat syurga andai kita bersyukur dan menerima dengan hati yang sabar dan juga sentiasa mengharapkan keredhaan Allah..
                  
Ujian itu adalah tiket untuk kita mengukur sejauh mana kesabaran kita terhadap sesuatu masalah..Pada zaman yang penuh dugaan ini sebenarnya ramai yang tak mampu untuk menerima ujian itu dengan sabar termasuk diri saya sendiri...


Bisa saja kita berbicara soal cinta yang sememangnya dapat dikaitkan dengan remaja zaman ini..Cinta yang dianggap agung banyak di salah guna...contoh masalah terbesar...bunuh diri sebab cinta..bunuh anak..buang bayi... andai benar kita anggap cinta itu sesuatu yang agung...agungkan lah terlebih dulu cinta kepada Pencipta kita..Allah S.W.T.... :)
                   
Walau saya masih mentah dalam kehidupan..namun ada juga beberapa pengalaman yang dah ditempuh..andai kita rasa ujian yang kita tempuh berat sangat untuk di lalui ..ingatlah teman teman..masih ada jiwa lain yang menerima ujian yang lebih berat dari kita....  


 Hidup itu indah andai di sulam dengan kalungan iman..dan bekalan ibadah... :)


                  
InsyAllah akan di sambung dengan entry yang baru lagi..hope sume sahabat2 mendapat keberkatan dan maghfirahNya... amin3... :)



No comments:

Post a Comment

let's join.. :)