Search This Blog

Wednesday 31 August 2011

Salam Hari Raya... :D

As salam...Saat aq menyiapkan post nih..umat Islam di malaysia sudah meraikan hari kemenangan iaitu hari raya aidilfitri malah bukan di Malaysia sahaja bahkan di seluruh dunia.


Tajuk cerita:Rm750


Sepatutnya isu ini tidak menjadi cerita dalam mana2 novel,komik n sebgainya,namun aq ingin ungkit kembali perit jerih jasa seorang ibu membesarkan anak2.


Ramai y x merasa kesusahan,betul x??? Aq berpendapat begitu,pada zaman sekarang jarang anak2 remaja merasa keperitan sebgaimana zaman2 ibu,n ayah mereka..anak2 sekarang terlampau di suap dengan kesenangan hingga mereka lupa pengorbanan perit y terpaksa di tempuh untuk mendapatkan sebutir nasi.


150??ape ade pada harga ini... aq cuma ingin mengigatkan diri sendiri sahaja. Hari raya aidilfitri... semestinya ayah dan mak pasti menyediakan sejumlah peruntukan untuk anak2 mereka utk membeli keprluan Baju raya.Aq juga x terkecuali,mama bagi rm150 utk setiap daripada kami,cukup @ tidak,kami perlu buat bdget utk dpatkan sesuatu,rm150 bley jadi kuantiti y besar pada org y kurang bernasib baik dan menjdi kuantiti y terlalu sedikit bagi yang mewah,ade rezeki lebih berbanding orang biasa.


Saat itu aq terfikir,malunya aq menyusahkan mama.Xde sumbangan besar aq pada keluarga setakat ni.Andai di hitung perbelanjaan seorang anak y di tanggung dari lahir sehingga berumur 20 thun,40, & sebgainya..Berapakah nilainya??? Namun pengorbanan y di lakukan belum masih menyedarkan majoriti anak2 ini.ok,kita cuba congak berapa nilainya??


Haa..ayat kawan ku..hehe... mesti korang x tercongak kan bpe nilainya..sebab?? mestila sebab x terkira..dh beratus2 ribu,juta barangkali,2 termasuk nilai nywa mak,ibu,umi kita masa beliau melahirkan kita.Jom kita pk,kalau duit y di gunakan utk membesarkan kita tu mak ayah kita guna utk kehidupan dyeorang..mesti dyeorang senang sgt2.. ape yang dyeorg nk mesti dpat.. TAPI x!!! mak ayah kita usaha penuhi apa yang anak2 dye anak walau susah mcm mna.. apa yang mak ayah kita dapat...kurang ajar dari anak2..


Janganlah kita buat sesuatu y kita tau menyakitkan aty mereka.Kita kata kita sayang mak ayah kita..so kita kena la jaga elok2.. jangan biarkan mereka mengalir air mata.Post ni x bertujuan utk menegur sape2.. cuma nak suruh kita sume berfikir sejenak utk family kita...terutama mak ayah kita...y xkan selamanya hidup utk kita... mohon maaf selagi ada msa..kcup tangan...bahagiakan mereka...


Buat anak2 yang xdpat pulang kerumah mak ayah sempena hari raya ni..ambik kesempatan telefon mereka... sesungguhnya mereka merindui anak2 utk pulang... :)

No comments:

Post a Comment

let's join.. :)